ROZDZIAŁ
6
Pod królewskim patronatem
Dzieje pierwszego kościoła w Mieruniszkach (1545–1656)
Ewangelicki kościół parafialny w Mieruniszkach jest najstarszą świątynią w dawnym starostwie margrabowskim. Wybudowany z drewna w 1541 roku, został erygowany w 1545 roku. Adolf Boetticher w swojej książce Die Bau- und Kunstdenkmäler der Provinz Ostpreußen (wydanej w Królewcu w 1896 roku) podaje następującą informację:
Informacja ta jest szczególnie istotna z polskiego punktu widzenia, ponieważ w 1545 roku, dwadzieścia lat po Hołdzie Pruskim, Prusy Książęce były lennem Rzeczypospolitej, a władzę w nich w imieniu polskiego króla sprawował jego lennik książę Albrecht Hohenzollern. Według Wojciecha Kętrzyńskiego, w XVI wieku Mieruniszki, położone przy samej granicy Prus Książęcych i Wielkiego Księstwa Litewskiego, zamieszkiwali wyłącznie Polacy.
Lata 1537–1545 (od lokacji Mieruniszek do konsekracji kościoła) przypadają na panowanie Zygmunta I Starego – Króla Polski i Wielkiego Księcia Litewskiego, który w tym okresie miał znaczący wpływ na sprawy pruskie. Można więc przypuszczać, że królewski patronat nad kościołem w Mieruniszkach związany był z osobą przedostatniego Jagiellona, zwłaszcza że monarcha ten poprzez nadania i przywileje wspierał rozwój osadnictwa litewskiego na granicy z Prusami Książęcymi (np. w Bakałarzewie). Warto dodać, że tytuł „Król Prus” jako tytularna godność pojawił się oficjalnie dopiero w 1701 roku.
Czy więc patronem pierwszego kościoła w Mieruniszkach mógł być Król Polski? Z braku innych źródeł, poza jednym ustępem z niemieckiego dzieła Adolfa Boettichera Zabytki architektury i dzieła sztuki prowincji Prusy Wschodnie, pytanie to pozostaje otwarte.
Pierwszym znanym z nazwiska proboszczem parafii był Leonard Wierzyński (wzmiankowany również jako Leonard Wirciński lub Wierciński). Z akt nadania księcia Albrechta wynika, że otrzymał on dwa łany ziemi przysługujące pastorowi:
Po jego śmierci około 1591 roku parafię objęli kolejno pastorzy: Jakub Prostka, Leonard Ossa i Stanisław Tarach. Pierwszy drewniany kościół został spalony najprawdopodobniej podczas najazdu tatarskiego, będącego częścią ekspedycji karnej przeciwko Prusom Elektorskim – lennemu księstwu Rzeczypospolitej, które sprzymierzyło się ze Szwecją przeciw Polsce (w wersji literackiej Potopu Henryka Sienkiewicza, rozbrat Tatarów z wojskami Rzeczypospolitej związany był ze sporem o Bogusława Radziwiłła).
Wzmiankę o najeździe tatarskim na Mieruniszki odnajdujemy w artykule Marcina Gerssa O rzeczach historycznych w prowincji pruskiej. O wtargnieniu Tatarów i Polaków do Starych Prus opublikowanym w jego Kalendarzu Królewsko-Pruskim Ewangelickim (wydanie na rok 1879):
Ernest Giżycki (Ernst Gisevius) z Olecka został pierwszym pastorem w Mieruniszkach po spaleniu kościoła. Pochodził z polskiej, szlacheckiej rodziny Giżyckich. Studiował na Uniwersytecie w Królewcu, gdzie jego nazwisko figuruje w księdze immatrykulacyjnej studentów wydziału teologicznego z rocznika 1648. Najprawdopodobniej to właśnie on zainicjował budowę drugiego, murowanego kościoła w Mieruniszkach – prace ruszyły w 1695 roku, na pięć lat przed jego śmiercią. Swoją 37-letnią posługę duszpasterską pełnił nieprzerwanie aż do 1700 roku, przekazując kontynuację rozpoczętego dzieła swojemu następcy. Postać Ernesta Giżyckiego wspomina Jan Karol Sembrzycki w liście z 22 kwietnia 1883 roku do K. Żółkiewskiego:
Następca Ernesta Giżyckiego na probostwie w Mieruniszkach, Adam Gutowski, sprawował posługę duszpasterską w latach 1697–1710. To właśnie on kontynuował budowę kamienno-ceglanego kościoła w Mieruniszkach. Zmarł podczas epidemii dżumy, w tym samym roku, w którym ukończono dzieło jego życia – budowę świątyni, której ruiny zachowały się do dziś.
„Gazeta Olecka” (Treuburger Zeitung) z 12 grudnia 1936 roku donosiła, że tuż przed śmiercią Gutowski miał widzenie, które – według przekazów – spełniło się: przepowiedział, że podczas zarazy w Mieruniszkach ocaleją jedynie dwie osoby.
Jedynym znanym[2] wizerunkiem pierwszego, drewnianego kościoła w Mieruniszkach jest jego miniatura na mapie Józefa Naronowicza z 1660 roku, a więc wydanej już cztery lata po spaleniu kościoła przez Tatarów. Według tego, jakże uproszczonego, odwzorowania można jednak stwierdzić, że lokalizacja pierwszego kościoła w przybliżeniu pokrywa się ze współczesnymi ruinami drugiego, murowanego kościoła w Mieruniszkach.
Lista pastorów pełniących posługę duszpasterską w Mieruniszkach w latach 1545-1710:
1. NN, 1545
2. NN, do 1556
3. Leonhard Wierzyński (Wircinski), do 1591
4. NN, do 1594
5. Jakub Prostka, od 1591
6. Leonard Ossa, 1651
7. Stanisław Tarach, 1656
8. Ernest Gisewius (Giżycki), 1657–1700
9. Christoph Bülow, 1674–1700
10. Adam Gutowski, 1700–1710
Okres Powstania Styczniowego
Odbudowa z popiołów
W związku z tworzoną izbą pamięci wsi Mieruniszki (Mierunsken, Merunen), zwracamy się z apelem o udostępnianie wspomnień, pamiątek, zdjęć związanych z historią tej miejscowości. Napisz do nas: mieruniszki.pl@gmail.com
In connection with the creation of the Memory Room for the village of Mieruniszki (Mierunsken, Merunen), we are making an appeal to share any memories, memorabilia, and photos related to the history of this locality. Write to us: mieruniszki.pl@gmail.com
Im Zusammenhang mit der Entstehung des Gedenkraums für das Dorf Mierunsken (Merunen, Mieruniszki) wenden wir uns mit einem Aufruf an Sie, alle Erinnerungen, Erinnerungsstücke und Fotos zur Verfügung zu stellen. Mailen sie uns bitte an: mieruniszki.pl@gmail.com
В связи с созданием комнаты памяти деревни Миерунишки (Миэрунскен, Мерунен), обращаемся с просьбой предоставлять любые воспоминания, памятные вещи и фотографии, связанные с историей этого населённого пункта. Напишите нам по-русски: mieruniszki.pl@gmail.com

