kosciol w mieruniszkach timeline

HISTORIA | DZIEDZICTWO | PRZYRODA

 

Mieruniszki

„Historia mazurskiej Atlantydy”

autor: Jacek „Wiejski” Górski

ROZDZIAŁ

7

Odbudowa z popiołów

Dzieje drugiego kościoła ewangelickiego w Mieruniszkach

Waląca się i znikająca na naszych oczach, wpisana do rejestru zabytków (od 1983 roku) ruina kościoła w Mieruniszkach powinna być zbiorowym wyrzutem sumienia i zarazem wyzwaniem dla lokalnej społeczności, władz samorządowych wszystkich szczebli, konserwatora zabytków oraz resortu kultury i dziedzictwa narodowego. Jest to najstarszy zachowany obiekt zabytkowy powiatów suwalskiego, gołdapskiego i oleckiego, który coraz szybciej zamienia się w gruzowisko. Stanowi on wspólny relikt polsko-mazursko-niemieckiego dziedzictwa najstarszej miejscowości tego rejonu. Jako taki powinien niezwłocznie zostać ogrodzony i zabezpieczony, oczyszczony z niszczącej go roślinności oraz poddany profesjonalnemu zabezpieczeniu przed postępującą zagładą.

W latach 1695–1710, w miejscu spalonego przez Tatarów w 1656 roku kościoła drewnianego, wzniesiono nowy murowany kościół w stylu późnego gotyku. Była to kamienna budowla wzniesiona z kamienia polnego i zróżnicowanej cegły rozbiórkowej (ręcznie formowanych dużych cegieł gotyckich oraz cegieł późniejszych o mniejszych wymiarach), o długości 26,3 m i szerokości 14,6 m, z sześciokątnym prezbiterium oraz przyporami pomiędzy ostrołukowymi oknami. Od strony zachodniej przylegała zbudowana na planie kwadratu, trójkondygnacyjna wieża. Wieńczył ją dach kopertowy z wiatrowskazem z 1760 roku. Nawa główna przykryta była drewnianym sufitem. Od strony południowej dobudowano kruchtę i zakrystię.

Wnętrze kościoła w Mieruniszkach. Widok od strony prezbiterium na nawę (fot. ze zbiorów ze zbiorów Urzędu Konserwatora Zabytków Sztuki i Historii Prowincji Prus Wschodnich, odbitka w zasobach Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk)
Wnętrze kościoła w Mieruniszkach. Widok od strony prezbiterium na nawę (fot. ze zbiorów ze zbiorów Urzędu Konserwatora Zabytków Sztuki i Historii Prowincji Prus Wschodnich, odbitka w zasobach Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk)

Na wyposażenie kościoła składał się przede wszystkim ołtarz wykonany na początku XVIII wieku w Olecku, w stylu tzw. baroku gdańskiego, barokowa kazalnica oraz płaskorzeźby. Ołtarz posiadał bogato zdobione retabulum, dwie rzeźbione kolumny korynckie, które wraz ze zdobioną ornamentem belką tworzyły ramę wokół rzeźbionego krucyfiksu. Z boków kolumn znajdowały się rzeźby św. Mateusza (z lewej) i św. Łukasza (z prawej). Na gzymsie umieszczono rzeźby św. Marka (z lewej) i św. Jana (z prawej). Na kolejnym piętrze, we wnęce zwieńczonej rzeźbionym łukiem, znajdowała się figura Baranka Bożego z flagą zwycięstwa. Ukoronowaniem ołtarza była rzeźba zmartwychwstałego Zbawiciela, znajdująca się w centrum, pomiędzy dwiema postaciami apostołów.

Barokowy ołtarz kościoła w Mieruniszkach (zdjęcie z akt Urzędu Konserwatora Zabytków Sztuki i Historii Prowincji Prus Wschodnich, ze zbiorów Archiwum Państwowego w Olsztynie, wykorzystane również w książce Adolfa Boettichera Die Bau- und Kunstdenkmäler der Provinz Ostpreußen, wydanej w Królewcu w 1896 roku.
Barokowy ołtarz kościoła w Mieruniszkach (zdjęcie z akt Urzędu Konserwatora Zabytków Sztuki i Historii Prowincji Prus Wschodnich, ze zbiorów Archiwum Państwowego w Olsztynie, wykorzystane również w książce Adolfa Boettichera Die Bau- und Kunstdenkmäler der Provinz Ostpreußen, wydanej w Królewcu w 1896 roku.

Według Adolfa Boettichera [1] na zabytkowe wyposażenie kościoła składały się ponadto:
1. Srebrna puszka na hostię – misternie zdobiona, wykonana w 1647 r., pochodzenie: Królewiec.
2. Dzwony:
• odlew z 1662 roku – Hans Durchgrad
• odlew z 1717 roku – Gottfried Hausdorff
• odlew z 1827 roku – Gottlieb Fischer
3. Świeczniki:
• dwa mosiężne świeczniki z dekoracją kwiatową.
• dwa srebrne świeczniki w kształcie kolumn korynckich, ozdobione girlandami i frędzlami.
4. Ambona – umieszczona po północnej stronie kościoła, podparta skręconymi kolumnami korynckimi. Na panelach przedstawieni są ewangeliści i apostołowie. Baldachim zdobiony małymi kolumienkami oraz figurą Chrystusa jako zwieńczenie.
5. Stallum (ławka dla duchownych) – zdobiona, wsparta na skręconych kolumnach korynckich.
6. Empora organowa – zawierająca dekorowane elementy.
7. Dodatkowe elementy rzeźbiarskie:
• drewniany pelikan, prawdopodobnie pochodzący z wcześniejszej ambony.
• drewniany orzeł bez skrzydeł, z monogramem „W.” na piersi, umieszczony na organach.
• niewielka rzeźba brodatego apostoła.

Spis kościelnego inwentarza Adolfa Boettichera z 1896 roku nie zawierał opisu samego ołtarza, jednak ilustrował tekst jego fotografią. To samo zdjęcie zachowało się w aktach Urzędu Konserwatora Zabytków Sztuki i Historii Prowincji Prus Wschodnich.

Podczas pierwszej wojny światowej kościół w Mieruniszkach został podpalony przez Rosjan[2], zniszczone zostały organy, wnętrze plebani (pastorówka). Spalony też został należący do plebanii budynek gospodarczy[3]. Po wyparciu Rosjan w 1915 roku, kościół był wykorzystywany przez armię Prus jako sortownia poczty polowej. Prawdopodobnie podczas I wojny światowej zarekwirowano zinwentaryzowane pod koniec XIX wieku trzy dzwony, pochodzące z 1662 roku (Hans Durchgrad), 1717 roku (Gottfried Hausdorff) oraz z 1827 roku (Gottlieb Fischer). Kolejne cztery dzwony z Mieruniszek, które przetrwały II wojnę światową, najprawdopodobniej trafiły na wyposażenie kościoła w Mieruniszkach po I wojnie światowej jako ekwiwalent dzwonów utraconych w wyniku działań wojennych. Są one dzwonami niskiej jakości, wykonanymi z żeliwa zamiast brązu. Trzy pochodzą z 1922 roku, a jeden z 1917 roku. Współcześnie znajdują się w kościele rzymskokatolickim w Filipowie.

Kościół w Mieruniszkach. Zdjęcie ołtarza z roku 1937.
Kościół w Mieruniszkach. Zdjęcie ołtarza z roku 1937.
Sortownia poczty polowej urządzona we wnętrzu kościoła w Mieruniszkach podczas I wojny światowej. Fot. A.  Kühlewindt (ok. 1915)
Sortownia poczty polowej urządzona we wnętrzu kościoła w Mieruniszkach podczas I wojny światowej. Fot. A.  Kühlewindt (ok. 1915)
Sortownia poczty polowej urządzona w kościele w Mieruniszkach podczas I wojny światowej. Fot. A.  Kühlewindt (ok. 1915)
Sortownia poczty polowej urządzona w kościele w Mieruniszkach podczas I wojny światowej. Fot. A.  Kühlewindt (ok. 1915)

W jednym z raportów wizytacji ewangelickiej parafii w Mieruniszkach można przeczytać o popularnym jednym z ostatnich proboszczów Mieruniszek, pastorze Johanie Aleksandrze, który zamieszkiwał istniejącą do dziś plebanię, zwaną „Pastorówką”, na początku XX wieku:

Proboszcz Alexander jest kawalerem i pozostaje pod troskliwą opieką swojej starszej, niezwykle zacnej matki. Troska ta jest tak wielka, że może budzić obawy co do jego samodzielności i dojrzałości życiowej. Dom, poza modlitwą przed posiłkami, nie ma wyraźnie duchowego charakteru. Nie odprawia się w nim nabożeństw, a samemu proboszczowi brakuje nieco duchowej powagi, jasności i ciepła wewnętrznego życia. Jego kazanie było ortodoksyjne, ale wrażenie psuł nieprzyjemny głos – dla nas niezbyt budujący. Jednak Pan obdarzył tego człowieka wielką dozą naturalnej dobroci i praktycznej mądrości. I potrafi nimi gospodarować w sposób szczery i pełen zaufania, że cała wspólnota go kocha, a jego kazania i działalność duszpasterska budzą szacunek.

Pastor Johann Alexander z wiernymi, prawdopodobnie na tle pastorówki od strony podwórka (1928).
Pastor Johann Alexander z wiernymi, prawdopodobnie na tle pastorówki od strony podwórka (1928).
Pastorówka w czasach pastora Johanna Alexandra (1928 r.)
Pastorówka w czasach pastora Johanna Alexandra (1928 r.)
Budynek pastorówki w czasach funkcjonowania w nim szkoły podstawowej – stan w roku 1980.
Budynek pastorówki w czasach funkcjonowania w nim szkoły podstawowej – stan w roku 1980.
Pastorówka w czasach pastora Christiana Zürchera (1938 r.)
Pastorówka w czasach pastora Christiana Zürchera (1938 r.)

Po dojściu Hitlera do władzy w nieistniejącym już dziś budynku parafialnym, mieszczącym się pomiędzy kościołem a pastorówką, umieszczono lokalną siedzibę organizacji Landjahr („Rok na wsi”).

Sprzeciwiać się temu miał pastor, którego, za stawianie oporu hitlerowskiej władzy, miano osadzić w obozie koncentracyjnym[4]. Organizacja Landjahr w Prusach Wschodnich była częścią systemu wychowawczego, ideologicznego i militarnego w III Rzeszy, którego celem było kształtowanie młodzieży `niemieckiej w duchu faszystowskim, przygotowanie przyszłych poborowych do służby wojskowej oraz pracy w faszystowskich organizacjach młodzieżowych (Hitlerjugend, Bund Deutscher Mädel). Landjahr był popularny od lat 20. XX wieku, a ich zasięg zwiększył się w latach 30., kiedy III Rzesza przekształcała system edukacji i wychowania w duchu narodowosocjalistycznym. Po wybuchu wojny w 1939 r. wiele obozów Landjahr zostało przekształconych w ośrodki pracy przymusowej dla jeńców i więźniów.

Na koniec, dla podkreślenia polskiego aspektu dziejów kościoła w Mieruniszkach i samej osady, należy zaznaczyć, iż jeszcze w 1939 roku jedna z mszy niedzielnych była odprawiana w języku polskim[5].

Na jednej z zachowanych pocztówek z okresu III Rzeszy widoczny jest nieistniejący, piętrowy budynek parafialny, w czasach, gdy działał w nim obóz dla młodzieży zorganizowany przez instytucję Landjahr. Budynek znajdował się pomiędzy kościołem a pastorówką, która przetrwała do naszych czasów.

Budynek parafialny zajęty na obóz organizacji Landjahr
Budynek parafialny zajęty na obóz organizacji Landjahr
Kościół w Mieruniszkach (lata 1695-1945)
Kościół w Mieruniszkach (lata 1695-1945)
Zabudowania wzdłuż głównej ulicy Mieruniszek
Zabudowania wzdłuż głównej ulicy Mieruniszek
Siedziba władz gminnych (z lewej) i kościół w Mieruniszkach
Siedziba władz gminnych (z lewej) i kościół w Mieruniszkach

Na koniec warto przytoczyć anegdotę związaną także z kościołem w Mieruniszkach. Miejscowi chałupnicy, robotnicy rolni i rzemieślnicy, myśląc zawczasu o zbliżającej się śmierci, zaopatrywali się w swoje skromne trumny jeszcze za życia. Nie wszyscy jednak mieli możliwość ich przechowywania w odpowiednim miejscu, dlatego pastorzy pozwalali mieszkańcom przechowywać swoje trumny na przestronnych strychach kościelnych. Mówi się, że kościoły w Wieliczkach, Świętajnach i Mieruniszkach były kiedyś pełne trumien, co oczywiście stwarzało dodatkowe zagrożenie pożarowe[6].

Lista pastorów drugiego, murowanego kościoła w Mieruniszkach w latach 1711–1945

1. Gottfried Jordan, 1711–1733
2. Melchior Adam Bannisius, 1733–1746
3. Daniel Aegidii, 1747–1757
4. Martin Ziewiewski, 1757–1770
5. Johann Wilhelm Zaborowski, 1770–1772
6. Johann Viktor Dziobeck, 1772–1797
7. Johann Reinhold Orlowius, 1797–1811
8. Daniel Friedrich Skrzeczka, 1811–1821
9. Sigismund Samuel Pianka, 1821–1839
10. Johann Skierlo, 1839–1847
11. Leopold Wilhelm Schütz, 1847–1864
12. Eduard Carl Ferdinand Dziobeck, 1862–1886
13. Otto Carl Julius Meißner, 1879
14. Johann Leopold Hermann Alexander, 1886–1930
15. Georg Alfred Weinberger, 1897–1909
16. Benno Kaleß, 1910–1913
17. Joachim von Malm, 1930–1933
18. Alfred Dukowski, 1934
19. Manfred Mühle, 1935–1945
20. Christian Zürcher, 1936–1939

Przypisy do rozdziału 7: Odbudowa z popiołów

[1] Adolf Boetticher, Die Bau- und Kunstdenkmäler der Provinz Ostpreußen, Królewiec 1896
[2] Fox, Edward L., Soldiers. Not Criminals., New Yorker Herald. 11 maja 1915
[3] Klio [czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym] 2018, nr 1 = t. 44
[4] Stanisław Chmielewski, Facebook, dostęp 28.04.2025
[5] Relacja ustna – Mirosław Surmacz, 2009
[6] Tutlies Achim, Heiteres und Ernstes Aus Oletzko – ein Landkreis in Ostpreussen. 2007

  • PL
  • EN
  • DE
  • RU
UWAGA

W związku z tworzoną izbą pamięci wsi Mieruniszki (Mierunsken, Merunen), zwracamy się z apelem o udostępnianie wspomnień, pamiątek, zdjęć związanych z historią tej miejscowości.
Napisz do nas: mieruniszki.pl@gmail.com

ATTENTION

In connection with the creation of the Memory Room for the village of Mieruniszki (Mierunsken, Merunen), we are making an appeal to share any memories, memorabilia, and photos related to the history of this locality.
Write to us: mieruniszki.pl@gmail.com

ACHTUNG

Im Zusammenhang mit der Entstehung des Gedenkraums für das Dorf Mierunsken (Merunen, Mieruniszki) wenden wir uns mit einem Aufruf an Sie, alle Erinnerungen, Erinnerungsstücke und Fotos zur Verfügung zu stellen.
Mailen sie uns bitte an: mieruniszki.pl@gmail.com

ВНИМАНИЕ

В связи с созданием комнаты памяти деревни Миерунишки (Миэрунскен, Мерунен), обращаемся с просьбой предоставлять любые воспоминания, памятные вещи и фотографии, связанные с историей этого населённого пункта.
Напишите нам по-русски: mieruniszki.pl@gmail.com