kosciol w mieruniszkach timeline

HISTORIA | DZIEDZICTWO | PRZYRODA

 

Mieruniszki

„Historia mazurskiej Atlantydy”

autor: Jacek „Wiejski” Górski

ROZDZIAŁ

1

Czasy zamierzchłe

Od Ptolemeusza do późnego średniowiecza

Rodowód Mieruniszek wywodzi się z Jaćwieży – historycznej krainy położonej na terenie dzisiejszej Suwalszczyzny, Mazur Garbatych oraz południowej i południowo-zachodniej części Litwy za Niemnem.

Najstarsza znana wzmianka źródłowa o tej krainie pochodzi z dzieła aleksandryjskiego geografa Klaudiusza Ptolemeusza Geographikḕ hyphḗgēsis (gr. Γεωγραφικὴ Ὑφήγησις, pol. Nauka geograficzna), który na obszarze odpowiadającym dzisiejszym ziemiom Polski, obok nazwy Kalisia – Kalisz (gr. Καλισία, łac. Calisia), odnotował także ludy Galindoi (gr. Γαλίνδοι) oraz Sudinoi (gr. Σουδῖνοι) – a więc najprawdopodobniej Galindów i Sudawów.

Klaudiusz Ptolemeusz, Geografia. Łacińskie tłumaczenie Jakuba Anioła (Jacobus Angelus) z ok. 1411 roku.
Klaudiusz Ptolemeusz, Geografia. Łacińskie tłumaczenie Jakuba Anioła (Jacobus Angelus) z ok. 1411 roku.
Portret Klaudiusza Ptolemeusza ze sferą armilarną w dłoni. Renesansowy obraz Justusa van Genta i Pedra Berruguete z 1476 roku (olej na płótnie).
Portret Klaudiusza Ptolemeusza ze sferą armilarną w dłoni. Renesansowy obraz Justusa van Genta i Pedra Berruguete z 1476 roku (olej na płótnie).

Według Kazimierasa Būgi (1879–1924), litewskiego językoznawcy i filologa, znanego z badań nad etymologią nazw miejscowych oraz językiem litewskim, nazwa Meruniska oznaczała „gród Meruna”[1]. Przypuszczalnie więc nazwa włości pochodzi od jaćwieskiego grodziska, a lokalizacja współczesnych Mieruniszek pokrywa się z dawnym średniowiecznym ośrodkiem grodowym Jaćwingów.

Henryk Łowmiański "Prusy pogańskie". Warszawa, 1935. Podział plemienny Prus w XIII wieku. Na obszarze Jaćwieży podkreślona nazwa Mieruniszki.
Henryk Łowmiański "Prusy pogańskie". Warszawa, 1935. Podział plemienny Prus w XIII wieku. Na obszarze Jaćwieży podkreślona nazwa Mieruniszki.

Plemię to, należące do grupy plemion bałtyjskich, było nazywane Jaćwingami (rus, notowane od X w.), Polekszanami (pol.), Pollexiani (łac.) oraz Dajnowami i Dainavos (lit.). Krzyżacy nazywali Jaćwingów Sudowami, wywodząc tę nazwę z zaczerpniętego ze źródeł antycznych greckiego słowa Suodinoi określającego pradawny lud, zamieszkujący te ziemie nie dłużej jak do wędrówek ludów. Oba ludy – Sudowowie i Jaćwingowie – najprawdopodobniej nie mieli ze sobą nic wspólnego, a ich obecność na tych ziemiach rozdziela kilka wieków.

Z uwagi na brak piśmiennictwa jaćwieskiego, trudno dziś ustalić, jaka była rodzima nazwa tego ludu. Jaćwingowie byli ponoć najwaleczniejszym plemieniem pruskim[2]. Podstawowymi zajęciami i źródłem utrzymania Jaćwingów była, oprócz fachu wojennego, hodowla zwierząt (np. koni), rolnictwo, rybołówstwo i bartnictwo. Grody obronne były usytuowane na wysokich wzgórzach, otoczone palisadą, zaś u podnóża często bronione zbiornikami i ciekami wodnymi lub bagnami.

Według relacji krzyżackiego kronikarza Piotra z Dusburga, zawartej w „Chronicon terrae Prussiae” (Kronika Ziemi Pruskiej), ziemie Jaćwingów dzieliły się na terytoria Kimenau, Kirsau, Pokimen, Krasine, Selien i właśnie Meruniske. Prawdopodobnie w okresie  X-XI w. na zachód od dzisiejszej wsi na wzgórzu 268 m zwanym „Kosmata Góra”, „Zameczna Góra”[3] lub „Piaskowa Góra[4], powstało grodzisko, notowane już w 1190 roku.

Grodzisko w Mieruniszkach
Grodzisko w Mieruniszkach

W literaturze występuje także nazewnictwo Schwedenschanze, Szwedzki Szaniec, Kosmata Gora, Sand Berg, Sandberg. Inne z hipotez wskazują na lokalizację grodziska bliżej jez. Mieruńskiego, np. w miejscu współczesnej lokalizacji ruin kościoła w Mieruniszkach. Przypuszczalnie aż do najazdu Krzyżaków grodzisko doskonale pełniło swoją rolę obserwacyjną i obronną, a okoliczna ludność mogła w nim znaleźć schronienie w razie zagrożenia.

Prowadzone przez Zakon Krzyżacki od 1277 roku wyprawy wojenne przeciw Jaćwingom przypieczętowała klęska Jaćwingów w 1283 roku, kiedy – po przegranej bitwie – poddał się Skumand (Skomand), ostatni wódz Jaćwingów.

Doprowadziło to ostatecznie do opanowania Jaćwieży oraz zagłady lub wyparcia rdzennej ludności. Niedobitki Jaćwingów zostały przesiedlone na Półwysep Sambijski (tzw. kąt sudowski)  i w okolice Pasłęka, gdzie wsie jaćwieskie przetrwały do schyłku XVI wieku. Pozostali Jaćwingowie opuścili swoje włości i ostatecznie zostali wchłonięci przez Polaków lub Litwinów w XIII i XIV wieku. W latach 1283–1422 na terenie Jaćwieży zapanowała tzw. pustka plemienna. Jaćwież wyludniła się niemal całkowicie, a dawne osady i grodziska zarosła puszcza. Pustkowie to (niem. Wildenis), stało się miejscem polowań i wzajemnych wpływów Litwinów, Polaków i Krzyżaków. Ostatecznie Jaćwież podzielono pokojowym traktatem melneńskim z 1422 roku pomiędzy Królestwo Polskie, Zakon Krzyżacki i Wielkie Księstwo Litewskie, co dało początek ponownemu zasiedleniu Jaćwieży.

Nazwa miejscowości i okręgu Meruniske pojawia się w dokumentach krzyżackich już w 1277 roku w związku ze zdobyciem i zniszczeniem włości Mieruniszki przez Krzyżaków podczas II Powstania Pruskiego. Krzyżacki kronikarz Piotr z Dusburga tak opisał to w 197. rozdziale „Kroniki Ziemi Pruskiej” zatytułowanym „O zniszczeniu okręgu Sudowów Meruniska”:

Brat i mistrz Konrad, który „zawsze dbał” o wytępienie niewiernych, zebrał wielkie i silne wojsko składające się z jeźdźców i piechoty, najechał z jazdą okręg Sudowii zwany Meruniska, resztę wojska pozostawił u wejścia prowadzącego do tej ziemi, i zabił osiemnastu panów cieszących się dużym mirem w tym okręgu. Z pozostałej części narodu zabił i wziął do niewoli sześciuset ludzi obojga płci, a wspomniany okręg zniszczył ogniem i ograbił.

Strony tytułowe Kroniki Ziemi Pruskiej (wyd. 1679)
Strony tytułowe Kroniki Ziemi Pruskiej (wyd. 1679)

W 1576 roku pruski kartograf Casper Hennenberger (1529–1600), opierając się na Kronice Ziemi Pruskiej Piotra z Dusburga, opublikował wielką mapę Prus, na której ulokował Sudowię na terenach położonych pomiędzy Wielkimi Jeziorami Mazurskimi na zachodzie, dolinami rzek Gołdapy, Rominty i Pisy (dopływu Pregoły) na północy, brzegiem Rospudy na wschodzie oraz dorzeczem Pisy (dopływu Narwi) i Biebrzy na południu. Mapa ta była kilkukrotnie wznawiana, a jej zaletą, podobnie jak dołączonych do niej objaśnień, są informacje na temat współczesnych kartografowi miejscowości o nazwach zbliżonych do toponimów i imion własnych wzmiankowanych w Kronice Ziemi Pruskiej Dusburga. Na wszystkich tych mapach widnieje nazwa Mieruniszki, rozciągnięta wzdłuż wschodniej granicy Prus.

Kaspar Hennenberger, Prvssiae regionis Sarmatiae Evropae nobiliss. vera et nova description, 1584. Mieruniszki opisane jako Merunske (podkreślone czerwoną linią)
Kaspar Hennenberger, Prvssiae regionis Sarmatiae Evropae nobiliss. vera et nova description, 1584. Mieruniszki opisane jako Merunske (podkreślone czerwoną linią)
Józef Naronowicz-Naroński. Mapa Prus Książęcych, 1660. Mieruniszki opisane jako Mierunischken
Józef Naronowicz-Naroński. Mapa Prus Książęcych, 1660. Mieruniszki opisane jako Mierunischken

Za następcę Hennenbergera w działaniach kartograficzno-inwentaryzacyjnych na terenie Prus można uznać Józefa Naronowicza-Narońskiego, wszechstronnie wykształconego, nadwornego geometrę i geografa księcia Bogusława Radziwiłła. Od 1659 roku Naronowicz-Naroński pełnił funkcję gubernatora w Prusach Książęcych. Powierzono mu zadanie skartowania obszaru Prus, przede wszystkim pod kątem warunków terenowych w aspekcie obronnym. Przy tej okazji zainwentaryzował on szereg pradziejowych obiektów obronnych: grodzisk, a nawet kopców strażniczych. Olbrzymią zaletą prac Naronowicza jest fakt, że opierały się one na prowadzonej osobiście prospekcji terenowej, czego dowodem jest precyzyjne wskazanie lokalizacji pierwszego kościoła drewnianego, pokrywającej się z położeniem późniejszego kościoła murowanego. Mapa ta jest również interesująca ze względu na użycie nazwy Garbasch w odniesieniu do jeziora Mieruńskiego Wielkiego, co pokrywa się z nazwą jeziora podaną w akcie lokacyjnym Mieruniszek z 1537 roku, gdzie mowa o ich ulokowaniu w „puszczy nad Garbasznicą”.

Szkic sytuacyjny grodziska w Mieruniszkach autorstwa Carla Engela. Kartoteka Rudolfa Grenza. Prussia Museum-Archiv, PM-A 1372/1.
Szkic sytuacyjny grodziska w Mieruniszkach autorstwa Carla Engela. Kartoteka Rudolfa Grenza. Prussia Museum-Archiv, PM-A 1372/1.

Jednym z pierwszych, którzy dostarczyli opisu grodzisk na terenie Jaćwieży, był porucznik Johann Guise, który w latach 1826–1828 przeprowadził badania terenowe, m.in. w Mieruniszkach, opisując grodzisko jaćwieskie na Kosmatej Górze.

Blisko sto lat później, w 1930 roku, nauczyciel o nazwisku Sterkau zaobserwował w osuwisku warstwy spalenizny. Wskutek tego doniesienia Carl Engel, archeolog z Uniwersytetu Królewieckiego, przeprowadził wizytację grodziska. Pomiary i badania stanowiska potwierdziły przed- i wczesnośredniowieczne zasiedlenie Kosmatej Góry. Na niszczonym przez wybieranie piasku grodzisku, w odsłoniętym profilu, odnotował nieckowatą jamę wypełnioną czarną ziemią i kamieniami. Do wyników badań dołączył rysunek odkrytej jamy oraz plan sytuacyjny grodziska na Kosmatej Górze (opisanej także jako Sandberg – Góra Piaskowa). Opis grodziska przedstawił w publikacji naukowej.[5] [6]

Według pisma „Alt-Preussen” z 1937 r., w 1936 r. w pobliżu wsi Mieruniszki odkryto ceramikę późno pogańską.

Przypisy do rozdziału 1: Czasy zamierzchłe

[1] https://egoturystyka.pl/strona-3449-mieruniszki_grodzisko.html
[2] Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich. Warszawa 1880-1902
[3] http://grodziska.strefa.pl/
[4] http://grodziska.strefa.pl/c511.html
[5] Engel M. Jaćwieskie ośrodki grodowe w IX–XIII wieku. Geneza, rozwój i upadek. Warszawa 2020.
[6] Karta ewidencyjna grodziska w rejestrze zabytków.

  • PL
  • EN
  • DE
  • RU
UWAGA

W związku z tworzoną izbą pamięci wsi Mieruniszki (Mierunsken, Merunen), zwracamy się z apelem o udostępnianie wspomnień, pamiątek, zdjęć związanych z historią tej miejscowości.
Napisz do nas: mieruniszki.pl@gmail.com

ATTENTION

In connection with the creation of the Memory Room for the village of Mieruniszki (Mierunsken, Merunen), we are making an appeal to share any memories, memorabilia, and photos related to the history of this locality.
Write to us: mieruniszki.pl@gmail.com

ACHTUNG

Im Zusammenhang mit der Entstehung des Gedenkraums für das Dorf Mierunsken (Merunen, Mieruniszki) wenden wir uns mit einem Aufruf an Sie, alle Erinnerungen, Erinnerungsstücke und Fotos zur Verfügung zu stellen.
Mailen sie uns bitte an: mieruniszki.pl@gmail.com

ВНИМАНИЕ

В связи с созданием комнаты памяти деревни Миерунишки (Миэрунскен, Мерунен), обращаемся с просьбой предоставлять любые воспоминания, памятные вещи и фотографии, связанные с историей этого населённого пункта.
Напишите нам по-русски: mieruniszki.pl@gmail.com